Ezt imádni fogod: ne csinálj semmit

Posztolta Gourmand Iskola 2019/11/09 0 Hozzászólások

Ismered, amikor egy-egy borongós, felhős vasárnapon nincs kedved kibújni a takaró alól? Csak úgy vagy, legfeljebb ténferegsz kicsit a lakásban, elkortyolsz egy kakaót, belehuppanasz egy kényelmes fotelbe, visszadőlsz sziesztázni. És közben eszed ágában sincs felöltözni, tanulni, sportolni, moziba menni. Még a Facebook üzenetek is hidegen hagynak, az Insta lájkokat sem számolod… Ha tudod, miről beszélünk, akkor gratulálok, ötöst kapsz a legújabb holland életmód-őrületből. A tantárgy pontos neve: niksen, angolul doing nothing, magyarul az édes semmittevés.

 

Honnan jött a niksen?

 

A niksen nem derült égből gömbvillám, hiszen két más, hasonló életmód-trend is megelőzte. Az egyik, 2017-ben a Dániából származó hygge filozófiája volt, ami később a lakberendezés is adaptált, majd a szépségiparba és a divatiparba is átszivárgott. Ezt követte a svéd lagom, ami a „pont jó” érzésére tanított bennünket, azaz, hogy vegyünk egy mély levegőt, nézzünk körül, és állapítsuk meg őszintén és tiszta szívvel, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben. Majd felütötte fejét a most nagyon divatos niksen, azaz, a semmittevés művészete.

 

 

Miért jó a niksen?

 

Egyre több kutatás támasztja alá, hogy a niksen serkenti az agyi tevékenységet és a kreativitást. Egy kellemes semmittevést követően ugyanis sokkal produktívabbak, hatékonyabbak lehetünk, hiszen így adunk időt magunknak (és az agyunknak) pihenni, regenerálódni. Fontos megemlíteni, hogy a niksen nem lustaságra vagy henyélésre buzdít, csupán azt hangsúlyozza, hogy időnként minden szempontból ajánlott megnyomni a reset gombot.

 

Hogyan kell csinálni?

 

Egészen addig nem tudod elrontani, amíg nem csinálsz semmit. A bejegyzés elején vázolt vasárnapi semmittevés például egy tökéletes niksen. Az a lényeg, hogy ne pörögj rá semmire, ne tornáztasd az agyadat, hanem egyszerűen kapcsold ki. Ehhez nem kell lótuszülésbe telepedned és relaxációs zenét hallgatnod, erre nincs recept. Színezz, rajzolj, hasogass fatuskókat, vagy csak ülj és bambulj, merengj, unatkozz. Ha rászánsz egy kis időt a niksenre, akkor Te magad is tapasztalni fogod, hogy utána mennyivel jobban fog az agyad, milyen gyorsan elkészülsz a házi feladattal, mennyivel könnyebben megy a tanulás, és összességében: sokkal jobban érzed magad. Niksenre fel!